ROLUL GHIDULUI DE TURISM
In primul rand trebuie sa specificam faptul ca ghidul de turism este o persoana calificata care in urma obtinerii atestatului de ghid de turism de la Ministerul Turismului este angajata in relatiile dintre turisti, prestatorii de servicii si agentiile de turism pentru a asigura derularea in bune conditii a programelor turistice.
Sunt 3 categorii de ghizi: ghid local (acorda asistenta pe plan local – statiuni turistice, obiective, hoteluri, transferuri), ghid national (asigura asistenta turistica pentru turistii romani si straini atat in tara, cat si in strainatate) si ghid specializat (asigura asistenta pe anumite segmente – ghid montan, ghid sportiv, ghid de animatie si agrement, ghid de arta, etc). De retinut este faptul ca ghidul trebuie sa poarte in permanenta ecusonul de ghid de turism.
Prezenta ghidului depinde de situatie: in unele cazuri ghidul insoteste grupul de la plecare pana la intoarcere, pe tot parcursul programului turistic (in special la programele de circuite), iar in altele ghidul preia turistii la destinatie si se ocupa de acestia pana la plecare. Atributiile, in mare sunt aceleasi:
– Sa preia dosarul grupului de la agentia de turism (programul ce urmeaza a fi parcurs, lista cu numele turistilor, rezervarile serviciilor turistice, mijloace de plata daca este cazul, etc);
– Sa se asigure ca au fost facute rezervarile si ca sunt confirmate toate serviciile turistice comandate;
– In cazul calatoriei cu autocarul, sa verifice starea de curatenie a acestuia si functionarea dotarilor;
– La plecare sa se prezinte la punctul de intalnire cu turistii din timp, sa verifice daca toti au documentele de calatorie si actele de identitate si sa asigure imbarcarea acestora si a bagajelor (in cazul in care ghidul asteapta turistii la destinatie, aceasta atributie revine insotitorului de grup sau reprezentantului agentiei, care de asemenea se vor ocupa de buna desfasurare a calatorie pana la destinatie);
– Sa intampine turistii la sosire, sa se asigure ca au bagajele si voucherele pentru cazare, masa sau alte servicii si sa efectueze transferul pana la unitatile de cazare (in cazul in care ghidul ii asteapta la destinatie);
– Sa asigure cazarea turistilor si transportul bagajelor in camere, precum si primirea programului si a bratarii de All incusive daca este cazul;
– Sa se prezinte la intalnirea informativa cu turistii, unde sa le furnizeze informatii despre unitatea de cazare si alte servicii, statiune, programul de excursii de vizitare sau alte activitati care pot fi desfasurate local;
– Sa insoteasca turistii in programele de vizitare si sa faca prezentari ale zonei si ale obiectivelor de vizitat, furnizand informatii detaliate (geografice, istorice, socio-umane, politico-economice, etnografice, arhitecturale, gastronomice, etc);
– Sa sigure executarea tuturor actiunilor inscrise in program si sa se intereseze daca turistii sunt multumiti de serviciile primite;
– Sa gasesca solutii pentru eventualele probleme, reclamatii sau situatii neprevazute care pot sa apara;
– Sa comande serviciul de trezire in camera si de masa la pachet pentru turisti, in cazul in care au plecari dimineata devreme de la hotel;
– Sa fie la dispozitia turistilor in cazuri de urgente medicale sau de alt gen si sa le acorde asistenta;
– Sa asigure intoarcerea in bune conditii a turistilor in tara.
In concluzie, rolul ghidului este foarte important in desfasurarea programelor turistice; pe langa faptul ca se ocupa de organizarea si buna desfasurare a programelor, acesta este pregatit sa va furnizeze informatii despre tot ceea ce vizitati, pentru a putea cunoaste si intelege mai bine noi culturi, civilizatii, traditii, etc. si de ce nu, pentru a va ajuta sa va imbogatiti bagajul de cunostinte.
Urmeaza sa discutam despre “BAGAJUL DE VACANTA”, o tema interesanta, zic eu, deoarece pentru multi e o adevarata provocare… J